شرکت ایرانخودرو در سال ۱۳۷۵ طراحی و ساخت اولین خودروی ملی ایران را مطرح نموده است و به کمیسیون صنایع و معادن وقت مجلس ارائه کرده است. گفته شده این خودرو نوعی خودروی پیکان جدید است، اقدامات اجرایی جهت طراحی و ساخت این خودرو به کجا رسید؟ سرانجام سرمایهگذاریهای انجامشده چه شد؟در مجلس ششم مدیران این شرکت جهت افتتاح خطوط جدید خودروی سمند از رئیسجمهور وقت جناب آقای خاتمی و تعدادی از نمایندگان دعوت به عمل آوردند و خودروی سمند را به عنوان خودروی ملی معرفی کردند. پس از این اقدام اختلافنظرهای زیادی میان نمایندگان و کارشناسان خارج مجلس مطرح گردید.
دستاندرکاران این صنعت اغلب سوال میکردند وقتی قوای محرکه و قطعات زیاد دیگر این خودرو از شرکتهای مختلف سازنده کشورهای مختلف جمعآوری شده است و ساخت صنعتگران خودمان نمیباشد آیا میتوان گفت این خودرو خودروی ملی است؟ در حالی که کشورهای دیگر اقتدار ملی و افتخار ملی را دسترنج تولید کارگران خود میدانند آیا تولید سمند در کشور ما اقتدار ملی و افتخار ملی است؟ مگر نه این است که علاوه بر تعریف فوق، استقبال عموم مردم از خودروی ملی بایستی از نظر قیمت و کیفیت عمومی باشد؟
سوال اینجاست آیا در کشور ما صنعت فقط خودروسازی است؟ صنایع دیگر وجود ندارند؟ واقع این است که خودروی ملی تعریف دارد و دیگران در گذشته آنها را ساختهاند و از این مرحله گذر کردهاند.
روزگاری میتوانست پیکان خودروی ملی باشد، اکنون پراید میتواند خودروی ملی باشد. اگر تعریف ما از خودروی ملی این است، در تمام صنایع میتوانیم تولید ملی داشته باشیم. در صنعت هواپیماسازی نیز هواپیمای ایران- ۱۴۰ میتواند تولید ملی باشد، آیا حمایتی که از صنعت خودروسازی میشد، از این صنعت هم به عمل میآید؟ساخت انواع بالگرد- هواپیماهای ۶۸-S و هواپیمای ابابیل و... چی؟
مردم خوبمان پس از ۵۰ سال که از عمر صنعت خودروسازی میگذرد میپرسند در چه مرحلهای از مراحل ششگانه فوق هستیم؟ مردم میپرسند آیا خودروسازان کشور توانستهاند خودرویی بسازند که از نظر کیفیت و قیمت و میزان آلودگی محیط زیست، مصرف، تکنولوژی همپای خودروهای امروزه جهانی باشد؟ سرنوشت سند ملی خودرو به کجا انجامید؟ وعدههای دادهشده در آن چه شد؟
آیا اخذ ۱۱۰ درصد سود بازرگانی از خودروهای وارداتی در شأن این صنعت است؟
لطفا بفرمایید از چند قلم از کالاهای وارداتی کشور ۱۱۰ درصد سود بازرگانی اخذ میگردد؟
به نظر میرسد در پروژههای مختلفی که در این صنعت مطرح گردیده که بیشتر آنها به انجام نرسیده است پروژه۹۰L حاصل زحمات کمیسیون صنایع و معادن مجلس ششم و پلتفرم مشترک مطرح شده وزارت صنایع و معادن وقت که حدود یک سال تاخیر توسط مجلس هفتم در حال انجام است را میتوان به عنوان یکی از بهترین پروژههای تاریخی این صنعت نامید اما هیچوقت قرار نبود دوباره مردم در صف طولانی نوبت قراردادهای یکطرفه، پیش فروش بیحساب و کتاب، قرعهکشی و... قرار گیرند.
منبع : https://vista.ir
موضوعات مرتبط:
برچسبها: